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2010.11.04 (Thu)

カーボを温存するためには一定ペースがベスト

Metabolic Factors Limiting Performance in Marathon Runners
http://www.ploscompbiol.org/mirror/article/pcbi.1000960.html


http://sweatscience.com/the-magic-carbo-loading-calculator/
で見ましたが、私はここに注目しました。


Maximal Fuel Economy in Endurance Running is Achieved at Constant Levels of Exertion

Reconsidering the data shown in Figure 1 in light of the foregoing analysis reveals why running at a constant speed, as assumed in the present discussion, is the most metabolically efficient pacing strategy for completing an endurance race in a given time. (The critical parameter, in fact, is the level of exertion, , which over a uniform course is approximately proportional to speed for an individual runner; over courses complicated by features such as hills or variable terrain, however, this simple relation can break down, in which case maintaining a constant level of exertion, rather than a constant pace, is most metabolically efficient. The functional dependence of on ground incline has been described by Margaria and colleagues [18], among others.) Although total energy expended is independent of speed and depends only on the distance run, the proportional contribution of carbohydrate to the metabolic mixture used by a given runner increases supralinearly with the speed of that runner. If a runner wishes to complete a race over a distance in total time , she must maintain an overall average pace of . If she falls below this target pace for any interval of time, she must compensate later by running faster than in order to maintain her desired average speed over the entire distance. During the slow interval, her carbohydrate consumption falls below what it would have been had she maintained her target pace; however, during the compensatory fast interval, her carbohydrate consumption not only exceeds what it would have been had she maintained her target pace, it is also greater in magnitude than the carbohydrate savings she achieved during the slow interval. As a result, her net carbohydrate consumption is greater than it would have been had she never deviated from her target pace.


曰く、何等かの理由により一時的なペースUPがあると、当然、エネルギーのカーボ依存も一時的に高まる。その後一時的にペースDOWNして休めれば、レース全体の平均ペースの辻褄を合わせることは可能である。

しかし実際には、左記のように"レース全体の平均ペースの辻褄を合わせる"想定の場合、「ペースUP中のカーボ消費増加量 >> ペースDOWN中に温存できるカーボ量」となってしまう。結果的に、レース全体でのカーボ依存が高い結果となり、脂肪を効果的に燃焼できない、後半ペースを維持できないといった悪影響を生じる。

特にマラソン、トライアスロン、エンデューロでは真剣に考慮しないといけないですね。
12:26  |  未分類  |  トラックバック(0)  |  コメント(2)  |  記事編集

Comment

ああ、これはいつも意識してますね~
まえだ |  2010.11.04(木) 15:03 | URL |  【編集】

>>まえださん

経験的に意識されてる方も多いんでしょうかね。

気になるのは、実際、どれくらいのディスタンスからパフォーマンス的重要になってくるのかという点です。1h程度でもカーボ摂取でパフォーマンスに有意な影響があったという、Jeukendrupさんの論文もありましたよね。
tarmac |  2010.11.04(木) 20:33 | URL |  【編集】

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